Darwinism Dalam Sains Perubatan : Dilema
Penolakan Muslim
“Ali awak tu dulu monyet sebelum menjadi manusia”.
Bayangkan kalau kata-kata di atas pada
hari ini diungkapkan pada seorang muslim, baik di Malaysia, mahupun di mana
sahaja di pelusuk dunia. Apakah reaksinya pada sang pengucap? Marah, terkejut?
Saya yakin ramai akan dengan melulu menuduh sang pengucap jahil, otak udang,
malah mungkin dengan panggilan-panggilan pedas seperti kafir dan murtad.
Kadang-kadang situasi ini melucukan saya. Professional muslim di seluruh dunia,
khususnya dalam bidang perubatan berjuang siang dan malam bagi mengukuhkan
nilai-nilai Islam dalam kehidupan sebagai doktor, tapi ramai yang tidak sedar,
ramai yang terus leka dengan jarum-jarum halus Darwinism yang terus menusuk
dalam ruang lingkup dunia perubatan pada
hari ini.
Sebelum kita bawakan persoalan ini ke
ruang astakona perdebatan, suka penulis mengupas apakah yang dimaksudkan dengan
gagasan Darwinism itu sendiri. Darwinism, seperti mana yang didefinisikan oleh
John Wilkins dalam artikelnya yang bertajuk “So You Want to be an Anti-Darwinian” bermaksud sebuah gerakan dan konsep yang
berkaitan dengan idea transmutasi
spesis, sama ada yang dibawakan atau yang tidak dibawakan oleh Charles
Darwin. Gagasan Darwinism berkompaskan konsep pemilihan semulajadi atau
“natural selection” yang secara langsung menolak kesemua sekali teologi
ketuhanan yang wujud dalam mana-mana agama. Charles Darwin, pengasas kepada
ideologi Darwinism, dalam bukunya yang bertajuk “The Descent of Man” secara
sinis telah menyebut “mempercayai tuhan, agama, tiada bukti bahawa manusia
sejak zaman azali telah diperintahkan untuk mempercayai kewujudan tuhan yang
maha agung”. Dalam penulisan seterusnya,
Darwin secara jelas memperkecilkan falsafah ketuhanan apabila menyebut “Idea
ketuhanan tidak lahir melainkan melalui kebudayaan yang dibawakan dalam tempoh
masa yang panjang”.
Sidang
pembaca yang dihormati, cukup dengan sekali imbas, mana-mana orang Islam pasti
akan mengakui bahawa idea Darwinism adalah bersalahan dengan akidah seorang
muslim. Sepastinya kita semua akan sepakat untuk menolak kebenaran gagasan itu
sendiri. Sayang sekali, sedang hati membenci, kita terus terbelenggu dalam
jerat-jerat atheis yang sekian lama telah ditanam dalam bidang perubatan.
Doktor-doktor pakar, para saintis dan ahli bijak pandai atheis sejak kurun
ke-18 telah membiakkan ideologi Darwinism melalui terma-terma mereka dalam
bidang perubatan moden. Fakta-fakta sains seperti Eukaryocyte ,mekanisma
bersin dan penyakit-penyakit seperti buta warna berkait kromosom X dan Myopia,
walaupun merupakan ilmu-ilmu sains yang pasti, namun kini, telah teruk dicemari
dengan hampas Darwnism, khususnya dalam bidang pendidikan kuaternari.
Kadang-kadang,
hati saya ketawa kecil melihat para senior cemerlang di universiti dengan gah menyebut kalimah vestigial,
rudimentary dan natural selection sedang tidak pernah sekali pun
mereka terfikir, kalimah-kalimah ini sebenarnya mampu memudaratkan akidah
mereka melalui ucapan! Lebih memeningkan kepala, situasi dunia hari ini
menyaksikan bahawa hampir kesemua kolej-kolej perubatan masa kini telah pun
berkiblatkan ideology Darwinism ini. Jangan terkejut jika pendedahan oleh
journalis Robert Lloyd pada tahun 2008
menunjukkan sekurang-kurangnya 14 buah negara-negara orang Islam di dunia telah
menandatangani perjanjian tanpa sedar untuk mengajar teori Darwinism di
sekolah-sekolah dan Universiti. Jika dilihat dalam dalam skop pendidikan di negara
Mesir sendiri, tiada siapa boleh menafikan sedikit sebanyak, silibus pendidikan
kita juga telah terkena tempias gagasan
Darwinism ini.
Darwinism
merupakan suatu gerakan tersusun yang bertujuan menggelincirkan akidah umat
islam melalui teori-teori sains. Akar umbi Darwinism menjalar terlalu dalam
dalam dunia sains perubatan hinggakan, mana-mana orang yang menolak Darwinism
dianggap menolak sains, lantas dianggap bodoh dan ketingg alan zaman. Professor
Steven John, pensyarah kanan di University College London dengan angkuh telah
menyatakan bahawa para pelajar yang tidak mahu mengakui kebenaran teori Evolusi
bawaan Darwin tidak sepatutnya mengambil jurusan Biologi. Keadaan bertambah
parah apabila tindakan segelintir pelajar muslim yang memboikot kelasnya kerana
mengajar teori Darwinism terus diperkecilkan olehnya, lantas memburukkan nama
Islam di mata komuniti sains United Kingdom. Dalam satu tindakan yang boleh
dianggap kurang ajar, beliau menyatakan bahawa agama meracuni segalanya.
Dilema-dilema
yang lahir dari pengaruh Darwinism tidak berakhir di kolej-kolej perubatan
semata-mata, malah terus berlaku apabila para saintis Islam dan mereka yang
mengimani kewujudan tuhan melakukan kajian di peringkat Master dan PhD. Doktor
Loren G. Martin sedari tahun 1999 telah menemui fungsi appendiks yang signifikan
dalam tumbesaran kanak-kanak dan fetus. Teori ini juga telah disokong oleh Dr.
Zaid dua tahun kemudiannya. Pun begitu, sayang sekali, pandangan ini langsung tidak pernah dimasukkan di mana-mana
buku teks perubatan, hanya kerana teori tersebut bersalahan dengan ideologi
Darwinism. Lebih memeritkan, kajian Doktor Loren yang telah dibuktikan melalui
kajian-kajian sains yang mendalam dan menyeluruh telah secara terancang dilitup
dalam lipatan masa dan dikaburi dengan teori Pusat Bakteria yang dibawakan
Professor Bill Parker, hanya kerana teori rapuh ini lebih bersifat
pro-Darwinism.
Nah
sidang pembaca sekalian, mari kita berfikir sejenak, apakah ada jalan keluar
pada kemelut atheism dan Darwinism yang kini menjadi tulang belakang pada
kajian-kajian sains pada hari ini? Kajian penulis mendapati teori Creative
Darwinism, atau yang kini dipopularkan dengan nama Neo-Darwinism merupakan
antara gerakan paling berjaya mutakhir ini untuk menolak gagasan Darwinism. Neo-Darwinism
yang dibawakan oleh Doktor Bergson’s menolak teori natural selection
yang terkandung di dalam gagasan Darwinism kerana teori tersebut tidak mampu
menerangkan pelbagai pekara misteri yang berlaku dalam sains moden, misalnya
dalam kejadian isomerism dan chirality. Malah hakikatnya, jika
insiden-insiden misteri ini dikaji diluar kotak pemikiran Darwinism, para
saintis tidak dapat menolak bahawa teori Darwinism sebenarnya merupakan
imaginasi kanak-kanak kecil yang tidak logik untuk dibincangkan sama sekali.
Doktor
Bergson’s dalam teorinya menerangkan bahawa kewujudan alam dan kelahiran
manusia tidaklah terjadi melalui natural selection, sebaliknya berlaku
atas pengaruh suatu kuasa yang tidak diketahui lagi. Doktor Bergson’s menamakan
kuasa ini élan
vital. Doktor Bergson’s dalam penulisannya menegaskan bahawa kuasa ini bukanlah
suatu khayalan, sebaliknya tidak dapat diketahui melalui kaca mata sains kerana
kekurangan aplikasi moden untuk mengkajinya, sebagaimana kewujudan graviti yang
tidak boleh dibuktikan melalui sains kerana ketiadaan alat pengukur graviti
pada kurun ke-18. Dalam kertas kerjanya pada tahun 1911, Doktor Bergson’s
mencadangkan bahawa kuasa ini mungkin wujud di dalam DNA setiap organism dan kuasa
itu memberikan arahan kepada organism untuk membentuk suatu rupa dan susunan.
Idea Doktor Bergson’s diterima oleh ramai para saintis yang menolak teori
Darwinism dan pada tahun 1927, beliau telah menerima hadiah Nobel diatas
kajiannya itu.
Apa yang lebih mengagumkan, teori
Doktor Bergson’s ini sebenarnya pernah dibawakan oleh Isaac Newton pada akhir
kurun ke 17. Dalam salah satu kajiannya, Sir Isaac Newton menegaskan bahawa
“Graviti mampu menerangkan pergerakan planet, tetapi graviti tidak mampu
menerangkan siapa yang meletakkan planet didalam kedudukannya sebegitu rupa.
Tuhan mentadbir segalanya dan mengetahui apa yang boleh dan mahu dilakukannya.”
Walaupun kedua-dua pandangan tidak secara langsung menyebut akan keesaan Ilahi,
sekurang-kurangnya, kedua-dua pandangan ini mampu menjadi senjata saintifik
umat islam untuk menafikan bahawa manusia merupakan produk evolusi daripada
monyet.
Melihat dari
kacamata yang berbeza, para saintis yang menolak gagasan Darwinism telahpun
menubuhkan sebuah persatuan yang dikenali sebagai “ A Scientific Dissent from Darwinism” bagi
menegaskan pendirian tersebut. Tertubuh sejak tahum 2001, petisyan yang
diwujudkan oleh persatuan ini telah mendapat melebihi 850 tandatangan saintis
dan doktor-doktor pakar seluruh dunia. Persatuan ini menghadkan kebenaran untuk
menandatangi petisyan itu kepada cendikiawan-cendikiawan sains perubatan yang
memiliki sekurang-kuragnya ijazah PhD bagi meningkatkan nilai petisyen
tersebut. Pelbagai petisyan lain juga telah diwujudkan untuk memperjuangkan isu
yang sama walaupun memiliki kumpulan sasar yang berbeza. Antara tokoh-tokoh
terkenal yang memperjuangkan ideology anti-Darwinism adalah seperti Dr. Barbara
J. Shaw, Dr. Ralph
Seelke dan Professor Colin Reeves.
Berbalik kepada
persoalan dasar kita iaitu dilema penolakan Darwinism oleh umat Islam sendiri,
apakah yang boleh kita lakukan bagi menghindarkan diri dari terjebak dengan
lapun yang telah dipasang oleh para atheis untuk menarik kita kearah kekufuran
ini? Baru-baru ini, penulis berkesempatan untuk mewawancara beberapa orang pelajar
yang sedang menuntut dalam bidang perubatan di Mesir. Apabila ditanya tentang
pendapat mereka tentang tindakan pelajar muslim yang keluar dari kelas kerana
tidak berpuas hati dengan pengajaran teori evolusi oleh Professor Steve John
seperti yang baru penulis dedahkan tadi, Saudara Saufi, Pelajar tahun 5 dari
universiti Kaherah berpendapat adalah wajar pelajar-pelajar tersebut mengambil
tindakan sedemikian rupa kerana gagasan Darwinism ini berkait rapat dengan
falsafah dan pembentukan pemikiran mahasiswa dan mahasiswi itu sendiri. Gagasan
tersebut mampu merosakkan minda pelajar-pelajar perubatan, maka kerana itulah perkara tersebut harus diatasi.
Pun begitu, Saudara Saufi berpendapat , sekiranya Wakiq atau suasana
semasa tidak sesuai untuk diambil sedemikian rupa; sebagai contoh dalam situasi
pelajar-pelajar di London tersebut di mana tindakan mereka boleh memberikan
nama buruk kepada Islam, maka lebih baik jika pelajar-pelajar tersebut terus
duduk di dalam dewan kuliah. Saudara Saufi menambah, pada pendapatnya, jika
pelajar-pelajar tersebut berkemampuan, mereka bolehlah berbincang dengan penuh
hikmah bersama Professor tersebut akan kebenaran dan kesahihan teori Darwin itu
sendiri.
Saudara Naim Che
Khalid, pelajar tahun tiga Universiti Azhar menyampaikan pandangan yang sedikit
berbeza dengan saudara Saufi dalam menghadapi isu ini. Bagi Saudara Naim,
adalah tidak salah malah sewajarnya pelajar-pelajar muslim memahami dengan baik
teori Darwinism ini agar kita mampu mengenalpasti kelemahan-kelemahannya dan
kemudian berhujah dengan pihak yang pro kepada idea ini untuk membuktikan
bahawa teori Darwinism hanyalah satu falasi. Saudara menegaskan, sekiranya para
pelajar muslim tersebut tetap berpendirian untuk keluar dari kelas Professor
Steve John, mereka haruslah melakukannya dengan cara terhormat bagi membuktikan
bahawa Islam mendidik umatnya agar memiliki akhlak yang mulia dna
berkeperibadian tinggi. Apabila ditanya tentang cara-cara menjauhi tipu daya
pihak atheis ini, rata-rata pelajar perubatan di Mesir mengakui bahawa cara
terbaik untuk menghindari dakyah Darwinisme adalah dengan memiliki
pemahaman yang kukuh dan mapan tentang
akidah islamiah serta selalu memohon kepada Allah agar dijauhkan daripada kekufuran.
Sebagai khulasah
kepada ruang perbincangan yang telahpun dibuka oleh penulis ini, penulis ingin
menegaskan bahawa umat Islam, khususnya para mahasiswa dan mahasiswi mestilah
berhati-hati dengan perkembangan gagasan Darwinism yang semakin hari semakin
merajai segenap sudut lapangan sains pada hari ini. Pun begitu, penulis ingin
mengingatkan para mahasiswa dan mahasisiwi agar tidak mengambil tindakan
terburu-buru dalam menghadapi isu ini demi memelihara kesucian dan nama baik
Ad-din kita sendiri. Sebagai mana halus tusukan-tusukan kekafiran dimasukkan ke
dalam kalbu cendikiawan-cendkiawan Islam, sehalus itulah gerakan balas perlu
dilakukan bagi menangani segala dakyah golongan atheis ini. Sebelum mengakhiri
penulisan ringkas penulis, penulis ingin mengingatkan para pembaca agar
sentiasa memohon kepada ilahi agar dipelihara iman kita dari jarum-jarum dan
bisikan-bisikan jahat syaitan yang senantiasa peka mencari jalan bagi
menyesatkan anak-anak Adam.
Muhammad Ihsan Bin Khalib
Jaafar,
Tahun 2,
Kuliah Perubatan,Universiti Kaherah
Salam,
ReplyDeleteSaya berpendapat ramai orang tertarik dengan teori Darwisme kerana mereka ada penjelasan logik bagi sesuatu persoalan berbanding dari penjelasan dari Al-Quran dan Hadis.
Adakah encik percaya tentang perubahan manusia bergantung kepada persekitaran? Seperti kejadian warna anak mata, warna kulit, rambut, ketinggian, dan lain-lain. Sebagai contoh, mata orang Malaysia, coklat/hitam. Sebab mata warna ni tahan cuaca sini, panas dan terang. Mata yang tak tahan? Biru. Ini evolusi manusia.
Perubahan fizikal tersebut dapat diungkap daripada teori Darwisme di bawah tajuk 'adaptation', iaitu satu cabang daripada evolusi.
Saya ingin bertanya, adakah encik ada sumber daripada Al-Quran ataupun Hadis untuk menerangkan sebab terjadinya perubahan fizikal manusia tersebut?
Semoga kita dapat berbincang lagi.
-Tenza-
Saya tahu, ramai yang akan meminta saya satu bukti dalil dalam alquran sendiri untuk menerangkan perubahan2 pada fizikal manusia . walaupun memang ada dalil2 dalam Al-quran, salah satu contoh yang agak jelas adalah dalam surah infitar ayat 7 dan 8 yang berbunyi " Dalam bentuk dan rupa apa sahaja yang dikehendakiNya, Ia menyusun kejadianmu."
ReplyDeletePun begitu, secara rendah diri saya mengakui bahawa apabila berhadapan dengan atheis, cabaran utama yang dihadapi oleh umat islam adalah atheis menolak Al-quran sebagai bukti dan asas dalam apa jua perbahasan. pengalaman saya sendiri berhadapan atheis dalam isu ini akhirnya menjadikan agama saya menjadi terus terhina apabila membawakan dalil2 agama dalam perbahasan tersebut. kerana itu, satu ideologi dan perbahasan berbentuk ilmiah perlu dibawakan untuk membuktikan bahawa ideologi sains islam sebenarnya wujud tanpa sedar dalam dunia sains sekular tanpa perlu pada peringkat permulaan mengketengahkan dalil alquran itu sendiri.
Antara teori2 yang serasa saya hampir dengan Islam adalah ideologi Neo Darwinism ini sendiri. walaupun namanya bersifat kontroversi, kita tidak dapat menolak bahawa teori yang dibawakan itu membuatkan kita serasa hampir dalam mengenali ilahi. Huraian Isaac Newton mengenai susunan planet cukup memberikan kita ruang untuk kembali berfikir tentang keagungan ilahi, khususnya apabila dilihat diluar kotak kebejatan ideologi Darwinism. saya mengalu-alukan sebarang komen. Niat saya dalam penyampaian karangan saya ini bukan sekadar untuk memenuhi penyertaan pertandingan, malah demi membuka ruang kepada corak pemikiran baru dan segar. jemput email saya di inashdeen[at]gmail.com